Οικολογικά τα ρωσικά αυτοκίνητα

Οικολογικά τα ρωσικά αυτοκίνητα

Η ρωσική βιομηχανία θα παράγει αυτοκίνητα βάσει αυστηρών περιβαλλοντικών προδιαγραφών.
Επί δεκαετίες στη Ρωσία η έννοια Οικολογία δεν υφίστατο. Ύστερα όμως από την υπογραφή και επικύρωση της σχετικής συμφωνίας για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων στην ατμόσφαιρα, το 2006, τα πράγματα, αν και με μεγάλες καθυστερήσεις, σιγά-σιγά άρχισαν αλλάζουν. Το 2008, λοιπόν, η Ρωσία υιοθέτησε τους κανόνες του Euro-3, αλλά έμειναν στα χαρτιά. Η οδηγία για τις «Απαιτήσεις όσον αφορά τη βενζίνη» τέθηκε σε ισχύ μόλις την 1η Ιανουαρίου 2011.
Να σημειωθεί πως το 2009 ενάντια στο μέτρο τάχθηκαν οι εταιρίες πετρελαιοειδών, οι οποίες φοβήθηκαν ότι κάτι τέτοιο θα οδηγήσει στην αύξηση των τιμών και στη μείωση της παραγωγής. Την κατάσταση έκανε χειρότερη η κρίση οπότε οι πετρελαϊκές εταιρείες έλαβαν τελικά την επιθυμητή αναβολή. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η εισαγωγή του Euro-3 να μετατεθεί για την 1η Ιανουαρίου 2011. Η μετάβαση στο Euro-4 ήταν προγραμματισμένη από το 2010, στο Euro-5 από το 2013. Στη συνέχεια, οι χρόνοι μετατέθηκαν και πάλι, με αποτέλεσμα τώρα η ατζέντα για την επόμενη πενταετία να έχει την εξής μορφή: Η ισχύς των οικολογικών στάνταρτς Euro-3 και Euro-4 για τα αυτοκίνητα που παράγονται στη Ρωσία παρατάθηκε για ένα χρόνο, έως την 31η Δεκεμβρίου 2012 και 2016 αντίστοιχα.
Πράσινα Lada.
Σε βιομηχανικό επίπεδο, πάντως, η ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία είχε συμμορφωθεί με όλα τα νέα οικολογικά πρότυπα. Έτσι, η AvtoVAZ το 2006 μετέφερε το σύνολο των αυτοκινήτων που παρήγαγε για την εσωτερική αγορά στο πρότυπο Euro-2, δίνοντας ένα τέλος κατ’ αυτό τον τρόπο στην εποχή των κινητήρων που λειτουργούσαν με μίγμα καυσίμου και αέρα το οποίο διαμορφωνόταν στο καρμπυρατέρ. Ο εκπρόσωπος του εργοστασίου αυτοκινήτων στο Τολιάτι, Αλεξάντρ Σμιγκόφ, αναφέρει: «Από το 2008 όλα τα αυτοκίνητα Lada που προορίζονται για τη ρωσική αγορά (συμπεριλαμβανομένου και του “κλασσικού”) μεταφέρθηκαν στο πρότυπο Euro-3, ενώ το Δεκέμβριο του 2011 η AvtoVAZ ολοκλήρωσε τη μεταφορά των μοντέλων που παράγει στο οικολογικό πρότυπο Euro-4. Σημειωτέον, το νέο Lada Granta ήταν εξαρχής σχεδιασμένο με βάση το πρότυπο Euro-4. Σήμερα, όλα τα αυτοκίνητα Lada που πωλούνται στη ρωσική αγορά πληρούν τις προδιαγραφές του Euro-4».
Αυτή τη στιγμή, τα αυτοκίνητα που εξάγονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση (τα μοντέλα Lada 4х4, Lada Kalina και Lada Priora) πληρούν τις προδιαγραφές Euro-5. «Η παραγωγή αυτοκινήτων βάσει του προτύπου Euro-5 ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2010. Αρχικά ήταν τα τρίθυρα Lada 4х4. Η παραγωγή των εξαγόμενων Kalina και Priora στην έκδοση Euro-5 άρχισε το πρώτο εξάμηνο του 2011», προσθέτει ο Α. Σμιγκόφ.
Ο τρίτος πυλώνας στήριξης της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας, η GAZ, τήρησε και αυτή όλους τους κανόνες. «Όλες οι βιομηχανικές μονάδες του Ομίλου GAZ είναι έτοιμες για την παραγωγή αυτοκινήτων του οικολογικού προτύπου Euro-4, και σε ορισμένες περιπτώσεις των Euro-5 και Euro-6», αναφέρει η εκπρόσωπος της GAZ, Νατάλια Ανίσιμοβα. Σύμφωνα με την ίδια, το εργοστάσιο κινητήρων του Ουλιάνοβσκ, το οποίο παραδίδει κινητήρες για τα Gazel, παράγει ήδη πειραματικές παρτίδες κινητήρων Euro-4, ενώ το εργοστάσιο της GAZ παράγει τα αυτοκίνητα που πρόκειται να δεχθούν αυτούς τους κινητήρες. Το επιβατικό αυτοκίνητο νέας γενιάς Gazel ΝΕΧΤ, η σειριακή παραγωγή του οποίου αναμένεται να ξεκινήσει από το 2013, θα παράγεται σύμφωνα με το πρότυπο Euro-4, ενώ οι εξαγωγικές εκδόσεις θα είναι των προτύπων Euro-5 και Euro-6.
Ο αναλυτής της επενδυτικής εταιρίας «VTB-Kapital», Βλαντίμιρ Μπεσπάλοφ, αναφέρει ότι «οι περισσότερες εγχώριες βιομηχανίες ήταν έτοιμες από φέτος ήδη να περάσουν στο πρότυπο Euro-4». Όπως λέγει, δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια καθυστέρησης της εισαγωγής του Euro-4